Ubezpieczenie OC motocykla

Prędkość, wiatr we włosach oraz niekończąca się trasa to najczęstsze wyobrażenia związane z zakupem motocykla. Należy jednak pamiętać, że jako użytkownik motocykla mamy i swoje obowiązki. Posiadacz jednośladu jest bowiem zobowiązany do posiadania ubezpieczenia OC. Kary z UFG za brak OC rosną z roku na rok. W roku 2018 kara za opóźnienie trzydniowe wynosiła 140 zł. Zwłoka trwająca od 3 do 14 dni kosztowała użytkownika 350 zł. Natomiast opóźnienie powyżej 14 dni to koszt wynoszący 700 zł. Mimo wszystko ubezpieczenie jednośladu to w porównaniu do ubezpieczenia samochodu jest o wiele tańsze, a jego zakres pozwala na pokrycie kosztów z racji szkód wyrządzonych podczas niefrasobliwej jazdy.Ubezpieczający swój motocykl dodatkowo może skorzystać z wykupieniaubezpieczenia AC, NNW czy ASS.
Ubezpieczenie autocasco jest dość istotne dla każdego posiadacza motocyklu szczególnie gdy wartość pojazdu przekracza cenę średniej klasy samochodu. Autocasco motocykla pozwoli na zwrot kosztów związanych z kolizją, wypadkiem, kradzieżą, pozostawieniem maszyny bez opieki, zniszczeniem podczas postoju czy kradzieżą. Jednakże ceny autocasco są dość wysokie. Roczny koszt polisy coraz częściej przekracza 10% obecnej wartości rynkowej pojazdu. Składkę ubezpieczenia autocasco ustala się na podstawie wartości motocykla, charakteru wykorzystania, przeznaczenia, sposobu garażowania czy ilości zabezpieczeń. Biorąc pod uwagę osobę właściciela istotnymi czynnikiem jest liczba lat jazdy bezszkodowej, doświadczenie oraz wiek kierowcy. Jeżeli motocykl jest jedynym środkiem transportu lub okazuje się drogim ścigaczem wówczas wartość autocasco będzie znacznie wyższa niż w momencie korzystania z motocykla w sezonie, rekreacyjnie. Towarzystwami wiodącymi prym w ubezpieczeniach autocasco motocykla są PZU, Compensa, Ergo Hestia. Dla przykładu Ergo Hestia oferuje ochronę kompleksową lub okrojony wariant ograniczający się do utraty motocykla na skutek szkody całkowitej lub kradzieży. Pełna ochrona uwzględnia akty wandalizmu, szkody parkingowe. Natomiast podczas usunięcia niecałkowitej szkody dopuszcza się wariant serwisowy lub kosztorysowy. W przypadku Compensy lub PZU ubezpieczenie autocasco działa na podstawie identycznego OWU dotyczącego samochodu. Jednak występuje pewien haczyk. Przykładem jest Compensa zastrzegająca sobie prawo do dodatkowego zabezpieczenie antykradzieżowego z atestem. Każdy motocykl objęty ochroną AC powinien go mieć. Jednoślady o wartości powyżej 100 000 zł powinny posiadać dwa tego typu zabezpieczenia. Natomiast PZU stosuje większy udział w stosunku do posiadaczy AC nie przekraczających 26 roku życia. Na takie szczegóły należy zwracać uwagę podczas czytania ogólnych warunków ubezpieczenia.
Ubezpieczenie NNW motocyklisty nie jest obowiązkowe. Niestety statystyki ukazują ogromną ilość wypadków zaistniałych podczas jazdy na owej maszynie. NNW nie jest drogie. Dla przykładu Link4 proponuje polisę o wartości 34 zł natomiast PZU za kwotę 32 zł. Zatem cena oscyluje w przedziale od 30 do 40 zł. Zakres ubezpieczenia obejmuje sytuacje w których użytkownik motocyklu będzie sprawcą wypadku, jednocześnie odnosząc obrażenia. Odszkodowanie przysługuje również w momencie stracenia panowania na maszyną, uderzenia w drzewo lub podczas uszczerbku na zdrowiu, pobytu w szpitalu, rehabilitacji. Zawierając ubezpieczenie NNW należy zwrócić szczególną uwagę na zakres polisy. Otóż towarzystwo może odmówić wypłacenia odszkodowania, gdy wypadek ma miejsce poza granicami Polski. Ponadto ubezpieczyciel może protestować co do zapłaty jeżeli wypadek nastąpił w skutek kolizji zaistniałej z powodu innego uczestnika. Towarzystwo ubezpieczeniowe twierdzi, że od tego typu sytuacji jest OC a nie ubezpieczenie NNW. Przedmiotem ubezpieczenia Następstw Nieszczęśliwych Wypadków jest zdrowie oraz życie kierowców i pasażera motocykli czy motorowerów. Należy pamiętać, że przeważająca większość ofert ubezpieczeniowych skierowana jest do właścicieli czterech kółek. W związku z tym należy dość wnikliwie czytać OWU.
Ubezpieczyciele w momencie wykupienie OC proponują również ubezpieczenie assistance jednakże są to dość ubogie pakiety, często nieprzystosowane do zagranicznych wyjazdów. Dla przykładu podano trzy towarzystwa ubezpieczeniowe oferujące assistance dla motocykli. Mowa o zakładach ubezpieczeniowych Link4, Warta, Gothaer.
Assistance w Link4 można nabyć jedynie przy zakupie OC. Ubezpieczenie na okres roku dostępne jest w trzech wariantach:
- Auto Assistance,
- Auto Assistance Plus,
- Auto Assistance Komfort.
Najdroższy z pakietów obejmuje swym obszarem Polskę oraz wyznaczone w OWU kraje unii europejskiej. Możliwość holowania w momencie wypadku lub awarii na terenie naszego kraju jest bez limitów kilometrowych natomiast w Europie limit ten wynosi 1200 km. W momencie unieruchomienia pojazdu towarzystwo organizuje pomoc jedynie dwa razy w ciągu całego ubezpieczenia. Ponadto można skorzystać z jednego z trzech dostępnych świadczeń:
- nocleg na czas naprawy (max 2 dni),
- pojazd zastępczy (1 raz w ciągu całego roku),
- organizacja powrotu ubezpieczonych do Polski.
Warto zatem wspomnieć, że w momencie uzyskania pojazdu zastępczego nie możemy już liczyć na nocleg czy dowiezienie do miejsca zamieszkania.
Kolejnym przykładem towarzystwa jest Warta, gdzie umowę ubezpieczenia można zawrzeć w następujących wariantach:
- Standard,
- Złoty,
- Złoty +,
- Platinum.
Wariant Standard obowiązuje jedynie na terenie Polski, pozostałe opcje obejmują kraje europejskie (Turcja, Rosja w europejskich częściach ich terytorium) oraz Tunezja,Izrael, Maroko. Wariant Platynowy nie posiada limitów na terenie Polski, a poza granicami kraju limit wynosi 1200 km – mimo wszystko wariant ten można zakupić jedynie dla motocykli posiadających mniej niż 10 lat. Holowanie w myśl Warty jest czynnością jednorazową zatem należy określić czy zależy nam na holowaniu do miejsca zamieszkania czy do warsztatu. Występują tu opcje w postaci:
- powrotu do miejsca zamieszkania albo celu podróży,
- holowania i noclegu czasie naprawy.
Ponadto w przypadku awarii można skorzystać z samochodu zastępczego, jednakże jedynie dwa razy w trakcie ubezpieczenia. W razie zgubienia kluczyków czy rozładowania akumulatora na pomoc ubezpieczyciela można liczyć trzy razy ubezpieczenia.
Ostatni z wymienionych przykładów jest towarzystwo ubezpieczeniowe Gothaer. Towarzystwo proponuje dwie wersje ubezpieczenia assistance motocykla:
- Standard,
- Lux.
Każda z powyższych wersji ma trzy możliwości:
- Polska –ubezpieczenie roczne na obszarze Rzeczpospolitej,
- Europa – ubezpieczenie roczne na obszarze Rzeczpospolitej oraz krajów europejskich z pewnymi wykluczeniami,
- Krótkoterminowy assistance – obszar ten sam co Europa jednak z możliwością ubezpieczenia jedynie na czas podróży.
Wersja Lux zapewnia holowanie na terenie kraju bez limitów kilometrowych a poza granicami limit ten wynosi 1100 km w odniesieniu do pojazdów do 12 lat oraz 700 km dla starszych pojazdów. W momencie awarii można skorzystać z jednego z trzech wariantów:
- holowanie i powrót ubezpieczonych do miejsca zamieszkania,
- holowanie do warsztatu do 100 km od zdarzenia oraz oczekiwanie na naprawę w hotelu,
- wynajem pojazdu zastępczego.
Podsumowując OC motocykla jest obowiązkowe. Czy warto jednak myśleć o ubezpieczeniach dodatkowych w czasie wycieczek? Nigdy nie wiadomo, co może się stać. Z niektórymi awariami poradzimy sobie sami, do innych trzeba szukać fachowca. W wyniku dodatkowego ubezpieczenia dla motocykla możemy liczyć na pomoc w wyniku awarii, wypadku, rozładowania akumulatora, braku paliwa czy przebicia opony. Ubezpieczyciel zapewnia pomoc, która usprawni pojazd na miejscu lub też przetransportuje motocykl do warsztatu. Ponadto otrzymamy wsparcie w momencie uszczerbku na zdrowiu, pobytu w szpitalu czy rehabilitacji. Zatem warto przemyśleć opłacalność pełnego pakietu ubezpieczenia motocykla.
Źródło: https://www.mfind.pl/akademia/abc-zakupu/nnw-motocyklisty/, https://www.mfind.pl/akademia/tanie-ubezpieczenie-oc/ile-kosztuje-ubezpieczenie-motocykla/, https://mototrasa.pl/assistance-motocykla/ (odczyt 18.02.2019)